Sovint,
massa per desgràcia, els mitjans de comunicació es fan ressò de la
mort d’una dona, mare de família o no, en mans del “seu”
maltractador. Quan passa ens sentim colpits i amb el pas del temps o
amb l’aparició d’una nova notícia de semblant o paregudes
circumstàncies, ens hi acabem “acomodant”. Pot ser perquè ens
sentim impotents. Què hi podem fer?...
El
maltractament
Som
el que fem, som el que decidim, som el que pensem. Però jo hi
afegiria: som, sobretot, com ens tractem. Com tractem les coses, a
nosaltres mateixos i als altres defineix la nostra posició al món.
No hi ha res més evident, a l’hora de conèixer una persona, que
veure com tracta el servei o les seves coses. És igual que sigui de
dretes o d’esquerres, d’una classe social o d’una altra, d’una
cultura coneguda o d’una de llunyana: ens posicionem en el món en
el tracte que mantenim. I, generalment, el que veiem és que el que
ens defineix són els diferents graus i estils de maltractament que
ens infligim els uns als altres.
La
paraula maltractament
ha
esdevingut una categoria psicològica i jurídica molt potent. Ha
permès assenyalar, identificar i regular una sèrie de pràctiques
invisibles que queien sobre els cossos desproveïts de vida i de veu
pública: les dones, els nens, els discapacitats, els presos, la gent
gran… Allà on la denuncia clàssica de l’alienació i de
l’explotació no arriba hi posa llum la llanterna del
maltractament, que es fica a les cases, a les residències, als
hospitals, als centres d’internament. Arriba a posar llum, fins i
tot, a les foscors de les nostres ànimes o de les nostres ments.
Tots coneixem algú que, gràcies a la categoria de maltractament, de
maltractat o maltractada, ha pogut donar nom i reconèixer un
sofriment, moltes vegades antic, per al qual no tenia paraules.
Però
més enllà d’una categoria psicològica i jurídica, crec
fermament que el maltractament és una categoria política i que
defineix la nostra condició col·lectiva. No totes som dones
maltractades, no tots vam ser maltractats a la infància, per sort.
Però som vides maltractades i, sovint, maltractadores. Fins i tot
ens maltractem, i molt, a nosaltres mateixos. Com s’explica, si no,
que aguantem les jornades de feina que aguantem, les arbitrarietats
dels caps de personal o dels que regulen i normativitzen les nostres
vides. Com s’explica, si no, la indiferència i el silenci amb què
sostenim la injustícia cap als més propers. La resignació amb què
diem que no tenim temps per al que veritablement ens importa. O la
doble moral amb què competim amb els altres mentre els adrecem
paraules de bons companys.
La
nostra tradició política ens identifica com a subjectes d’acció
i de paraula. Els nens ho aprenen de seguida: “Jo no he fet res”,
“Jo no he dit res”. Però fins i tot quan sembla que no estem
dient res ni fent res, estem tractant amb el món. Potser no tenim
ideologia ni model d’acció. Però estem exercint sempre modes de
relació amb efectes polítics continus.
Curiosament,
no tenim una sola paraula per al bon
tracte.
Com també tenim la possibilitat de dir malviure
però
no bon
viure
. Per què deu ser que el mal s’agafa amb més força als nostres
noms i infinitius?.
Marina
Garcés*
Marina
Garcés
és filòsofa i professora a la Universitat de Saragossa. Aquest
article el podreu trobar en el seu llibre : “Fora
de classe”. Textos
de filosofia de guerrilla. Ed. Arcàdia. Barcelona, 2016.
No hay comentarios:
Publicar un comentario